W stosunkach pracy ścierają się ze sobą bardzo różne interesy, wśród których można wskazać interesy własne pracodawcy, interesy każdego z pracowników jak i interesy całej załogi, czy interesy publiczne (ogólnospołeczne). Oczywiście wszystkie te interesy są ze sobą ściśle powiązane i są od siebie w różnoraki sposób zależne, ale nie można zapominać, iż każdy z nich jest jednak interesem odrębnym. Niewątpliwie bardzo ważne jest, aby wszystkim pracownikom przyświecał jeden wspólny cel, na przykład właśnie w postaci ochrony interesów gospodarczych pracodawcy i aby był on realizowany wspólnym wysiłkiem.
Opracowanie to ma stanowić w pewnym sensie poradnik dla pracodawców pragnących zabezpieczyć swoje interesy poprzez zastosowanie umów o zakazie konkurencji, ewentualnie chcących zastosować wobec nielojalnych pracowników sankcje wynikające z przepisów prawa pracy, czy na przykład Kodeksu spółek handlowych. Umowa o zakazie konkurencji, której celem jest przede wszystkim ochrona interesów pracodawcy, musi uwzględniać także interesy pracownika. Polega nie tylko na przestrzeganiu w umowie przepisów o zakazie konkurencji, ale także na wykroczeniu ponad wymagania ustawowe na przykład, co do czasu trwania umowy.