W-3 Sokół zajmuje szczególne miejsce pośród polskich konstrukcji lotniczych. To tylko jeden z dwóch typów opracowanych przez pols-kich konstruktorów, jaki doczekał się seryjnej produkcji, drugim był SW-4 Puszczyk. Produkcja W-3 Sokół, wliczając w to prototypy, zbliżyła się do 180 sztuk, co jak na nasz kraj jest liczbą znaczą-cą. Sokół wciąż z powodzeniem służy w różnych państwach, zarówno w siłach zbrojnych jak i w firmach cywilnych i będzie jeszcze długo w użyciu. Dla WSK PZL-Świdnik najważniejsze są jed-nak dwie rzeczy. Po pierwsze, Sokół pozwolił fir-mie przetrwać bardzo trudne lata 90., aż do mo-mentu gdy zakład ten stał się częścią dużej euro-pejskiej rodziny Leonardo, wraz z partnerem włoskim i brytyjskim. Po drugie, inżynierowie którzy nabywali doświadczenia przy opracowaniu W-3 Sokół, przekazali swoją wiedzę kolejnemu poko-leniu, które wraz z partnerami z Leonardo współ-tworzy nowe konstrukcję wiropłatów już pod wspólną marką. Publikacja jest pierwszą próbą kompleksowego opracowania historii tego śmi-głowca, jego genezy, rozwoju, kolejnych wersji i użycia. Zawiera wiele nigdy nie publikowanych zdjęć, rysunki modelarskie, a także wiele zebra-nych razem informacji, jakich dotąd nie dostar-czyła żadna publikacja na temat W-3 Sokół.
The W-3 Sokół takes a special place among Polish aircraft designes. This is only one of the two types developed by Polish engineers that were serial produced, the other is the SW-4 Puszczyk. The production of the W-3 Sokół, in-cluding the prototypes, approached 180 units, which is a significant number for our country. The Sokół is still successfully used in various countries, both in the armed forces and in civil companies, and will be in use for a long time. For WSK PZL-Świdnik, however, two things are most important. Firstly, the Sokół allowed the company to survive the very difficult 1990s, until the plant became part of the large European Leonardo family with an Italian and British partners. Secondly, the en-gineers who gained experience in developing the W-3 Sokół passed their knowledge and ex-pertise to the next generation, who, together with partners from Leonardo, are co-designing a new rotorcraft airframes under a common Leonardo brand. The publication is the first attempt to comprehensively elaborate the history of this helicopter, its genesis, development, subsequent versions and use. It contains many never-published photos, model drawings, as well as a lot of information collected together that has not been provided by any publication on the W-3 Sokół so far.